Editions:  Austria · Denmark · France · Germany · Italy · Norway · Spain · Sweden · Switzerland
Advertisement

Analysis: Has the Catalan crisis highlighted partisanship in Spanish media?

Share this article

Analysis: Has the Catalan crisis highlighted partisanship in Spanish media?
File Photo: Josep Lago/AFP
11:22 CET+01:00
A study by the prestigious Columbia Journalism Review argues that Spanish media, led by El Pais, have mirrored the biased policies of politicians involved in the secessionist drama.

An October 2017 review by the Columbia Journalism Review (CJR) claims that Spanish daily El Pais, TVE and other major Spanish, and Catalan, media outlets have failed to retain their impartiality during their coverage of the Catalan crisis. 

In October, employees of Spain's public-funded TVE television broadcaster called for the resignation of their director. The TV station's reporters argued that the coverage of violent clashes between Catalans who went to the polls on October 1st to vote on independence and Spanish police had been "an embarrassment" and "unbalanced."

TVE employees began a campaign on twitter with the hashtag #verguenza (shame). Staff apparently waved sheets of paper enscribed with the word in the faces of their senior producers, reported Al Jazeera. 

Reporters Without Borders (RWB) has also condemned the intimidation of journalists who covered the October 2017 events in Catalonia. At least four journalists were injured, harassed or intimidated by security forces during the October 1st clashes between activists and police in Catalonia, claims RWB. 

From El Pais to smaller regional media outlets, the CJR article argues that Spanish readers have been left with very few portals that report impartially on the Catalan situation. 

"Suspicion of El Pais has left much of Spain and Spanish readers without a place to read even modestly neutral coverage of the complex Catalan crisis. Elsewhere in Spain’s media landscape, deep partisan lines between outlets have made coverage of the Catalan events often unrecognizably different from one end of a newsstand to another," states the report

"Local Catalan public broadcaster TV3 has come into criticism for being too secessionist, Madrid national channel TVE for sometimes shrilly unionist stories and famously raucous political talk segments. Unionist newspaper La Razon (Reason) and Fox-like radio show Intereconomia, not only disagree with secessionist newspapers like Barcelona’s Ara (“Now”) and El Punt Avui (“The Point Today”), they publish in entirely different languages," argue the CJR report authors. 

El Pais in particular comes under fire in the report. Highlighted as a bastion of media freedom in the 1970s and 1980s, the report claims that several senior journalists have been either fired, gagged or sidelined because of their refusal to tow the paper's alleged unionist editorial policy. 

READ ALSO: 'Oppressive climate' for media freedom in Catalonia ahead of referendum: report

Juan Culla and Francesc Serés, senior contributors, apparently left the paper in late September claiming senior editors had "censored" their criticism of the Madrid government. 

Reporter John Carlin had worked for the paper for 20 years. He was allegedly swiftly dismissed after publishing a report critical of the Madrid central government in the London-based Times. 

El Pais' Managing Editor David Alandete refuted the Columbia Journalism Review's claim that Carlin's dismissal was linked to his criticism of the Madrid government. 

"Fake news," Alandete told CJR. “This is a privately-owned newspaper and I don’t think a private company has to explain why it ended a relationship with a contract employee.”

Long-time El Pais collaborator Jordi Matas also claimed an article of his had been suppressed because of the critical nature of its content. Matas accused the paper of bias on twitter. 

Tristesa en saber que El País ha decidit no publicar demà el meu article, després de set anys fent opinió per aquest diari amb llibertat.

— Jordi Matas Dalmases (@JMatasD) October 25, 2017

El Pais' Alandete confirms his paper is not in favour of secession, but claims this is a perfectly normal editorial line. “El Pais is an institution in Spain, and an institution that is fundamental for Spanish democracy,” Alandete told the Columbia Journalism Review. “We have a position on breaking up the state," explained Alandete. 

The managing editor of El Pais argued that his paper's editorial policy was not unusual. “This is the exact same situation as The New York Times under Trump, the UK press under Brexit, German press under Alternative for Deutschland,” he told CJR. 

READ MORE: Media workers and unions slam Spanish government plan to take control of Catalan TV and radio

 

Get notified about breaking news on The Local

Share this article

Advertisement

From our sponsors

Healthcare in Spain: What you need to know

Before you grab your castanets and move to Spain, you should really take the time to look into the healthcare system in your new country.

Advertisement
Advertisement
Jobs
Click here to start your job search
Advertisement
Advertisement

Popular articles

Advertisement
Advertisement